AKTUALNOŚCI
Na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 16 października 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzenia o terytorialnym zakresie działania oraz siedzibach powiatowych i granicznych lekarzy weterynarii informuję, że z dniem 1 stycznia 2025:
- PKG HRUBIESZÓW
Posterunek granicznej kontroli weterynaryjnej na przejściu granicznym kolejowym w Hrubieszowie (ruch towarowy, LHS), wejdzie w strukturę organizacyjną Granicznego Inspektoratu Weterynarii w Dorohusku a organem właściwym do spraw prowadzenia granicznej kontroli weterynaryjnej będzie Graniczny Lekarz Weterynarii w Dorohusku.
- PKG HREBENNE
Posterunek granicznej kontroli weterynaryjnej na przejściu granicznym drogowym w Hrebennem, wejdzie w strukturę organizacyjną Granicznego Inspektoratu Weterynarii w Korczowej a organem właściwym do spraw prowadzenia granicznej kontroli weterynaryjnej będzie Graniczny Lekarz Weterynarii w Korczowej.
(Dz.U. poz. 1548) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20240001548
Graniczny Lekarz Weterynarii w Koroszczynie dołoży wszelkich starań, aby proces wyłączenia ww. posterunków kontroli granicznej w Hrubieszowie i Hrebennem ze struktury organizacyjnej Granicznego Inspektoratu Weterynarii w Koroszczynie przebiegł sprawnie i nie spowodował jakichkolwiek niedogodności dla potencjalnych klientów.
Jarosław Nestorowicz – Graniczny Lekarz Weterynarii w Koroszczynie
Od dnia 16 września 2024 r., zgodnie ze zmianami wprowadzonymi przez Rozp. (UE) 2024/1130 i Rozp. (UE) 2024/1170, psy, koty i fretki domowe, przed wprowadzeniem do Unii z Białorusi i Rosji, muszą posiadać ważne badanie poziomu przeciwciał przeciwko wściekliźnie metodą miareczkowania.
- w okresie do 23 kwietnia 2022 r. w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych w UE, które wjechały do Białorusi do 16 kwietnia 2022 r.,
- w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych w UE, przewożących przesyłki pocztowe i żywe zwierzęta.
Ponadto Państwowy Komitet Celny Białorusi w porozumieniu z Ministerstwem Transportu Białorusi wskaże inne tego typu miejsca.
9 kwietnia 2022 r. wchodzą w życie przepisy wprowadzające sankcje wobec przedsiębiorstw transportu drogowego mających siedzibę w Rosji i na Białorusi czyli zakaz wykonywania transportu drogowego towarów na terytorium Unii Europejskiej, w tym także tranzytu, przez przewoźników i inne przedsiębiorstwa mające siedzibę w Rosji i na Białorus. O ich wprowadzeniu zadecydowała Rada UE.
Zakaz co do zasady nie dotyczy:
- usług pocztowych w trybie usługi powszechnej,
- towarów przewożonych tranzytem przez Unię między obwodem kaliningradzkim a Rosją, pod warunkiem że transport takich towarów nie jest w inny sposób zakazany na mocy unijnych przepisów (dotyczy to tylko przedsiębiorstw z siedzibą w Rosji).
Od zakazu przewidziana są także inne odstępstwa. Otóż każde z państw członkowskich może zezwolić na wykonanie przewozu drogowego towarów przez przedsiębiorstwo transportu drogowego z siedzibą w Rosji lub na Białorusi, jeżeli uzna ono, że taki transport jest niezbędny w celu:
- przywozu lub transportu do Unii paliw kopalnych oraz metali,
- zakupu, przywozu lub transportu produktów farmaceutycznych, medycznych, rolnych i spożywczych, a także nawozów,
- humanitarnym,
- funkcjonowania przedstawicielstw dyplomatycznych i konsularnych Unii i państw członkowskich w Rosji, lub organizacji międzynarodowych w Rosji korzystających z immunitetów, lub
- przekazania lub wywozu do Rosji dóbr kultury, które są przedmiotem wypożyczenia w ramach współpracy kulturalnej z Rosją.
Sankcje nie dotyczą unijnych przewoźników.
Zakazu nie stosuje się do 16 kwietnia 2022 r. do przewozów rzeczy rozpoczętych przed 9 kwietnia 2022 r., pod warunkiem, że pojazd znajdował się już na terytorium Unii w dniu 9 kwietnia 2022 r. lub musi przejechać tranzytem przez Unię, aby powrócić do Rosji.